GLIKEMINIS INDEKSAS

Kodėl svarbu apie tai žinoti?

Visi maisto produktai vienaip ar kitaip daro įtaką cukraus kiekiui kraujyje. Vieni produktai veikia mažiau arba visai neveikia cukraus lygio kraujyje. Tuo tarpu, kiti produktai tiesiog “šokdina cukrų kraujyje”, o tai kelia riziką atsirasti sveikatos problemoms. Todėl svarbu žinoti maisto produktų ir gėrimų glikeminį indeksą bei suprasti, kokią įtaką kiekvienas jų daro organizmui.

Glikeminis indeksas

Glikeminis indeksas arba glikemijos indeksas (GI) yra santykinis maisto produktų įvertinimas pagal tai, kaip jie veikia cukraus kiekį kraujyje.

Visi maisto produktai pagal turimą glikeminį indeksą skirstomi į 3 kategorijas ir reitinguojami 0 – 100 skalėje. Kuo mažesnis konkretaus maisto produkto glikeminis indeksas, tuo mažiau jis gali paveikti cukraus kiekį kraujyje.

Žemas GI: iki 55
Vidutinis GI: 56 – 69
Aukštas GI: 70 ir daugiau

Maisto produktai, turintys daug rafinuotų angliavandenių ir cukraus, virškinami greičiau ir dažnai turi aukštą glikemijos indeksą.

Maistas, kuriame yra daug baltymų, riebalų ar skaidulų, paprastai turi žemą GI.

Maistui, kuriame nėra angliavandenių, nėra priskiriamas glikeminis indeksas. Tai mėsa, žuvis, jūros gėrybės, paukštiena, riešutai ir sėklos, aliejus, žolelės ir prieskoniai.

Skirtingose lentelėse rasite skirtingų to paties produkto (pvz., makaronų, ryžių, netgi morkų) glikeminio indekso vertinimų. Tai priklauso nuo konkrečios produkto rūšies, jo sudėtinių dalių, perdirbimo, sunokimo, paruošimo ir laikymo būdų. Pavyzdžiui, virtų produktų GI bus aukštesnis nei termiškai neapdorotų.

Kodėl svarbu žinoti maisto produktų glikeminį indeksą?

Maisto produktai, turintys mažą GI vertę, lėčiau virškinami, absorbuojami ir metabolizuojami bei sukelia mažesnį ir lėtesnį cukraus kiekio kraujyje kilimą, todėl paprastai ir nuosaikesnį hormono insulino kiekio išsiskyrimą.

Valgant aukšto glikemijos indekso maisto produktus, cukraus ir insulino kiekis kraujyje greitai pakyla, bet taip pat greitai ir krenta. Tokie cukraus kiekio kraujyje svyravimai yra žalingi organizmui.

Žinodami kaip vienas ar kitas produktas veikia cukraus kiekį kraujyje, pagerinsite savo savijautą ir nuotaiką, nes rinkdamiesi žemesnio GI produktus išvengsite cukraus šuolių kraujyje. Išvengsite organizmo medžiagų apykaitos ir hormonų veiklos sutrikimų, sumažinsite riziką susirgti 2 tipo cukriniu diabetu.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *